Τετάρτη , Ιούλιος 26 2017
Αρχική / Οικονομία & Ανάπτυξη / Τα λουκέτα των επιχειρήσεων ήρθαν για να μείνουν

Τα λουκέτα των επιχειρήσεων ήρθαν για να μείνουν

«Το θέμα πλέον δεν είναι ποιος έκλεισε, αλλά ποιος είναι ο επόμενος στη λίστα».

louketa

Με μια γερή δόση ρεαλισμού, ο έμπειρος πρώην επικεφαλής μεγάλου βιομηχανικού ομίλου αποτυπώνει τη σκληρήπραγματικότητα των λουκέτων όχι μόνο για την άλλοτε δυναμική βιομηχανική παραγωγή της χώρας, αλλά για σειρά επιχειρήσεων που αναμένεται να βρεθούν κυριολεκτικά μετέωρες εν όψει των σαρωτικών ανατροπών που θα φέρει η διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων.

Την περασμένη εβδομάδα επιβεβαιώθηκε η αδυναμία της ιστορικής βιομηχανίας Ν. Λεβεντέρης να κρατήσει σε λειτουργία τη μονάδα παραγωγής συρμάτων και συρματόσχοινων στον Βόλο.

Ήταν το προαναγγελθέν τέλος ακόμα ενός εργοστασίου, υπό το βάρος της διαρκώς φθίνουσας παραγωγής, του ελλείμματος ανταγωνιστικότητας, των συσσωρευμένων ζημιών επί μία συνεχή δεκαετία και της διαρκώς επιδεινούμενης κατάστασης στην ελληνική βιομηχανία.

 Όταν είναι προτιμότερες οι εισαγωγές…

Για να γίνει αντιληπτός ο μετασχηματισμός και η αλλαγή του οικονομικού μοντέλου που διήρκεσε επί δεκαετίες, το παράδειγμα της Λεβεντέρης είναι χαρακτηριστικό.

Η μονάδα κλείνει, όχι όμως και η εταιρεία, που θα συνεχίσει να λειτουργεί μόνον ως εμπορική εταιρεία: είναι επικερδέστερο, δηλαδή, να εισάγει σύρματα και συρματόσχοινα και να τα εμπορεύεται, παρά να τα παράγει!

Επιπλέον, όπως οι περισσότερες επιχειρήσεις, από το 2011 είχε επεκταθεί στον κλάδο των ΑΠΕ, δραστηριότητα από την οποία εμφανίζει κέρδη, τα οποία επιτρέπουν να συνεχίσει τη λειτουργία της…

Στην εταιρεία, πάντως, από το 2013 εφαρμοζόταν πρόγραμμα εκ περιτροπής εργασίας προκειμένου να μη μειωθούν οι θέσεις εργασίας.

Ωστόσο, εδώ και ορισμένες εβδομάδες υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις ότι η προσπάθεια δεν θα ήταν επιτυχής.

Τον περασμένο Μάιο η εταιρεία προχώρησε σε απολύσεις, υπήρξαν αντιδράσεις από τους εργαζομένους και πραγματοποιήθηκε τριμερής συνάντηση στο υπουργείο Εργασίας, όπου η Λεβεντέρης δεσμεύτηκε ότι θα κατέθετε οικονομικά στοιχεία για τη βιωσιμότητα της μονάδας και το πλάνο της για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.

Προ ημερών, η εταιρεία προχώρησε σε νέες καταγγελίες συμβάσεων εργαζομένων, ενώ με επιστολή-απάντησή της προς υπουργείο και εργαζομένους επικαλέστηκε μηδενική παραγωγή και έκανε λόγο για την ανάγκη αναδιάρθρωσής της.

Κάπως έτσι, γράφτηκε το τέλος της βιομηχανικής παραγωγής της εταιρείας που ξεκίνησε το 1932 ως μια μικρή βιοτεχνία, παρέχοντας εξάρτυση για τα ιστιοφόρα καΐκια του Πειραιά, και έφτασε στην πορεία των ετών να αποκτήσει ένα σημαντικό μέγεθος, προμηθεύοντας σύρματα και συρματόσχοινα σε ακτοπλοΐα, ναυτιλία, στο Πολεμικό Ναυτικό, στη βιομηχανία, στα ναυπηγεία και στον ενεργειακό κλάδο.

Ανησυχία για τη χαλυβουργία

Πλέον, η ανησυχία της αγοράς και των πιστωτριών τραπεζών στρέφεται στους «μεγάλους» της ελληνικής βιομηχανίας.

Ο κλάδος της χαλυβουργίας ήταν αυτός που επλήγη σχεδόν όσο κανείς άλλος κατά τη διάρκεια της επταετούς οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι γραμμές παραγωγής να λειτουργούν μερικές μόλις εβδομάδες τον χρόνο.

Η εγχώρια ζήτηση, από 2,5 εκατ. τόνους το 2007, έχει κατακρημνιστεί στους 300.000 τόνους, λόγω της στασιμότητας των μεγάλων δημόσιων έργων και επενδύσεων και πτώσης τηςοικοδομής.

Το πρόβλημα εντοπίζεται στη ναρκοθέτηση της ανταγωνιστικότητας των εταιρειών του κλάδου, εξαιτίας των αυξημένων τιμών ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου που πληρώνουν οι Έλληνες χαλυβουργοί σε σχέση με τους Ευρωπαίους, κάτι που εκτοξεύει το λειτουργικό τους κόστος.

Ως αποτέλεσμα όλων, τα δάνεια των μεγάλων εταιρειών έχουν καταστεί προβληματικά, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ήδη έχει ανατεθεί στην Alvarez & Marsal να εκπονήσει μια μελέτη βιωσιμότητας για τον κλάδο, ώστε να ληφθούν αναγκαίες αποφάσεις.

Καταλύτης εξελίξεων η διαχείριση των «κόκκινων» επιχειρηματικών δανείων

Τι κι αν κυβέρνηση, αντιπολίτευση και θεσμικοί φορείς της αγοράς αντιμάχονται για τον αριθμό των λουκέτων και τα… στατιστικά των πτωχεύσεων;

Ουδείς μπορεί να αντικρούσει την πραγματικότητα που βιώνει γύρω του, με κλειστά καταστήματα, κατεβασμένα ρολά επιχειρήσεων και εκτόξευση της ανεργίας.

Αύξηση λουκέτων κατά 42%

Επισήμως, ο αριθμός των λουκέτων επιχειρήσεων εκτινάχθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς καταγράφηκε αύξηση κατά 42% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Την ίδια στιγμή, η ίδρυση νέων εταιρειών σημείωσε μείωση κατά 15% για την ίδια περίοδο, με βάση τα επίσημα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ). Δηλαδή, κάθε ημέρα έκλειναν περίπου 100 επιχειρήσεις.

Τι λένε τα στοιχεία της Ε.Ε.

Όπως προκύπτει με βάση στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το 2008 στην Ελλάδα λειτουργούσαν 858.682 μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.

Το 2015 η καταμέτρηση έδειξε να υφίστανται 613.968 επιχειρήσεις.

Δηλαδή «έσβησαν» από τον χάρτη 244.714 ή μία στις τρεις επιχειρήσεις μέσα σε διάστημα επταετίας.

Αλλά ακόμα και σε όσες περιπτώσεις δεν υπήρξε λουκέτο, η διακοπή δραστηριοτήτων είναι εξίσου επιζήμια για οικονομία και αγορά.

Το κλείσιμο του εργοστασίου της ΦΑΓΕ στο Αμύνταιο, της μονάδας χαρτοποιίας της ΒΙΣ στον Βόλο, του Ιμάντα επίσης στον Βόλο κ.ά. έρχονται να προστεθούν σε λουκέτα όπως των Σόφτεξ της Bolton Group, Hellenic Steel της ιταλικής ILVA, τηςΣέλμαν, των ΒΙΑΜΥΛ, Φίλκεράμ Johnson κ.ά.

Ταυτόχρονα και εν όψει ενός πολύ δύσκολου φθινοπώρου, η αγωνία για την τύχη της Μαρινόπουλος, το «άνοιγμα» της οποίας ξεπερνά τα 1,3 δισ. ευρώ, παραμένει μεγάλη.

Όλες οι συγκλίνουσες πληροφορίες αναφέρουν πως θα πρέπει πριν από τον Δεκαπενταύγουστο να έχει υπάρξει ένα αρχικό πλαίσιο συνεννόησης μεταξύ όλων των πλευρών.

Οι μέρες, όμως, περνούν και ο κίνδυνος από ενδεχόμενη κατάρρευση της αλυσίδας να συμπαρασύρει άλλες –συνδεδεμένες– επιχειρήσεις του ομίλου (περιουσιακά στοιχεία των οποίων έχουν δοθεί ως ενέχυρα για την αλυσίδα σούπερ-μάρκετ), αλλά και εκατοντάδες άλλες επιχειρήσεις που διαθέτουν εμπορικές σχέσεις με τη Μαρινόπουλος, παραμένει μεγάλος.

 

Δείτε επίσης

«καπνός» τα επιπλέον έσοδα 240 εκατ. ευρώ που ανέμενε η κυβέρνηση από τις αυξήσεις στα τσιγάρα

Η αύξηση έμμεσων και ειδικών φόρων έφερε «τρύπα» ενός δισ. ευρώ Σχετικά

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο