Τετάρτη , Σεπτέμβριος 26 2018
Αρχική / Αρχική / Ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του αφορολόγητου το 2019

Ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του αφορολόγητου το 2019

Το κείμενο του Συμπληρωματικού Μνημονίου Κατανόησης (Supplemental Memorandum of Understanding) μεταξύ Ελλάδος και θεσμών δόθηκε χθες στη δημοσιότητα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Από αυτό ξεχωρίζουν η δέσμευση της Ελλάδας για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% ως και το τέλος του 2022, η δέσμευση της Ελλάδας για διαρκή εφαρμογή των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων για πολλά χρόνια με τη συνδρομή τεχνικής βοήθειας από τους θεσμούς, καθώς και η διατήρηση της πρόβλεψης που δίνει το δικαίωμα στο ΔΝΤ να επιβάλει τη μείωση του αφορολογήτου από το 2019.

Συγκεκριμένα για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας των δημόσιων οικονομικών αναφέρεται πως η Ελλάδα θα στοχεύσει σε μεσοπρόθεσμα πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ και πως αυτός ο στόχος υποστηρίζεται από ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης, διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, εξασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία των ευάλωτων ομάδων.

Ωστόσο, αφήνεται ορθάνοικτο το ενδεχόμενο πρόωρης μείωσης του αφορολογήτου από το 2019, κάτι που ελληνικές κυβερνητικές πηγές είχαν διαψεύσει το προηγούμενο Σάββατο. Η σχετική αναφορά στο κείμενο του νέου Μνημονίου τονίζει τα εξής: «Οι αρχές, ως προαπαιτούμενο θα προωθήσουν την εφαρμογή του μέτρου της φορολογίας εισοδήματος (αφορολόγητο) το 2019 εάν το ΔΝΤ, σε συνεργασία με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και τις ελληνικές αρχές, στο πλαίσιο της τελικής αναθεώρησης του προγράμματος, θεωρεί ότι, βάσει μιας διαφανούς εκ των προτέρων εκτίμησης, είναι απαραίτητη η εφαρμογή του για να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% το 2019, ο οποίος πρέπει να επιτευχθεί χωρίς επιζήμια για την ανάπτυξη μέτρα και εάν χρειαστεί, θα εγκρίνουν νομοθεσία, σε συμφωνία με τα θεσμικά όργανα, ώστε να εξασφαλίζουν την ακριβή επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου, κατά τρόπο θετικό για την ανάπτυξη».

Αλλά και για τα λεγόμενα αντίμετρα ή θετικά μέτρα το κείμενο του νέου Μνημονίου δεν είναι σαφές και θέτει προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση τους. «Βάσει μιας αξιολόγησης και σε συμφωνία με όλα τα θεσμικά όργανα και κατόπιν διαβουλεύσεων με τις ελληνικές αρχές, οι αρχές θα υιοθετήσουν, μετά από μια διαφανή διαδικασία, την απαραίτητη δευτερογενή νομοθεσία για την εφαρμογή των αντίμετρων που ξεκινούν από το 2019. Το ποσό που θα υλοποιηθεί να ευθυγραμμιστεί με την προβλεπόμενη υπέρβαση σε σχέση με τους συμφωνηθέντες μεσοπρόθεσμους στόχους – με την προϋπόθεση ότι τα περιοριστικά μέτρα θα έχουν ήδη ενσωματωθεί στο βασικό σενάριο – προκειμένου να διασφαλιστεί η επίτευξη των στόχων», τονίζεται σχετικά.

Στο μέτωπο της φορολογίας το κείμενο του Συμπληρωματικού Μνημονίου Κατανόησης είναι «θολό» για τον ΕΝΦΙΑ και τις αντικειμενικές αξίες ζητήματα που ακόμη τελούν υπό συζήτηση. Συγκεκριμένα, θέτει ως προαπαιτούμενο την ευθυγράμμιση αντικειμενικών και εμπορικών αξιών, μέσω νομοθεσίας αν χρειαστεί, αλλά και τη δημιουργία μιας μόνιμης μονάδας στο υπουργείο Οικονομικών η οποία θα επικαιροποιεί διαρκώς τις αντικειμενικές. «Οι αρχές θα νομοθετήσουν την προσαρμογή των συντελεστών και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης αν χρειαστεί, με τρόπο που δεν θα μεταβάλει τα έσοδα του ΕΝΦΙΑ ώστε τα εκκαθαριστικά του φόρου να εκδοθούν τον Αύγουστο», σημειώνεται σχετικά.

Για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας αναφέρεται πως απαιτούνται περαιτέρω προσπάθειες για την αντιμετώπιση του προβλήματος καθώς υπάρχει μεγάλο απόθεμα «κοκκινων» δανείων (NPLs). Συγκεκριμένα απαιτείται αποτελεσματική εφαρμογή του νέου πλαισίου που αφορά στον εξωδικαστικό μηχανισμό, στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και στη νομοθεσία για τους υπερήμερους δανειολήπτες.

«Οι τράπεζες και η ο δημόσιος τομέας πρέπει να επιταχύνουν την αναδιάρθρωση των χρεών και την εκκαθάριση των μη βιώσιμων επιχειρήσεων για να υποστηρίξουν την ανάκαμψη της οικονομίας μαζί με τη σταδιακή σταδιακή κατάργηση των ελέγχων κεφαλαίου», σημειώνεται σχετικά.

Οι αποκρατικοποιήσεις

Για τις αποκρατικοποιήσεις το κείμενο του Συμπληρωματικού Μνημονίου Κατανόησης περιλαμβάνει εκτενείς αναφορές. Όπως αναφέρεται, το ΤΑΙΠΕΔ και το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) καλούνται να εγκρίνουν το ανανεωμένο πρόγραμμα αξιοποίησης του Ταμείου ώστε τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις να ανέλθουν το 2018 στα 2 δισ. ευρώ και το 2019 στο 1 δισ. ευρώ.

Για την Εγνατία Οδό σημειώνεται πως τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών θα εκδώσουν νέα κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει την εξαίρεση της Εγνατίας Οδού από το σύστημα δορυφορικών / αναλογικών διοδίων και τη λειτουργία συστήματος με παραδοσιακούς σταθμούς, αλλά αναλογικής χρέωσης. Το προσχέδιο της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού θα διατεθεί στους επτά ομίλους που έχουν περάσει στη δεύτερη φάση στις 15 Ιουνίου με το υπουργείο Υποδομών να δεσμεύεται πως μέχρι 30 Μαΐου θα παρέχει στο ΤΑΙΠΕΔ όλα τα τεχνικά στοιχεία που χρειάζονται.

Για την ΔΕΠΑ επισημαίνεται πως το ανανεωμένο πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ θα περιλαμβάνει το τελικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας ενώ οι σχετικοί διαγωνισμοί θα γίνουν όταν ολοκληρωθούν οι συμφωνίες για τις αλλαγές στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΠΑ Αττικής και Θεσσαλονίκης. Για το Ελληνικό αναφέρεται πως οι αρχές καλούνται να ολοκληρώσουν τη μετεγκατάσταση των φορέων που βρίσκονται εντός του ακινήτου, να προχωρήσουν τη νομοθεσία για το φορέα διαχείρισης του μητροπολιτικού πάρκου και να εφαρμόσουν ανανεωμένο χρονοδιάγραμμα για τις εκκρεμότητες που πρέπει να λυθούν ώστε να ολοκληρωθεί η συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018.

Σε σχέση με το Υπερταμείο Αποκρατικοποιήσεων σημειώνεται πως σε αυτό θα παραχωρηθούν η ΓΑΙΑΟΣΕ και τα ακίνητα του ΟΣΕ και ο οργανισμός διαχείρισης του Ολυμπιακού Σταδίου (ΟΑΚΑ). Το Υπερταμείο θα πρέπει να προχωρήσει στην αξιολόγηση των διοικητικών συμβουλίων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ) και των εταιρειών του ΟΑΣΑ (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΥ) με την αντικατάσταση μελών αν κριθεί απαραίτητο, ενώ θα πρέπει να εγκριθεί ο εσωτερικός κανονισμός και η επενδυτική πολιτική από τη γενική του συνέλευση και να κατατεθούν επιχειρησιακά σχεδία από τις διοικήσεις των ΔΕΚΟ που ελέγχει.

Στο μέτωπο της ενέργειας το κείμενο του Συμπληρωματικού Μνημονίου Κατανόησης περιγράφει τα όσα έχουν ήδη δρομολογηθεί για το άνοιγμα της αγορά ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα, προβλέπει την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ που βρίσκεται σε εξέλιξη και την ολοκλήρωση της μέχρι το τέλος του 2018, τη συνέχιση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ με αναθεώρηση των ποσοτήτων, σχέδιο δράσης της ΔΕΗ για τις ανεξόφλητες οφειλές και νομοθετική πρωτοβουλία που θα διασφαλίζει τη μη δημιουργία οικονομικών εκκρεμοτήτων από τα κοινωνικά τιμολόγια για τις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, μείωση της χρέωσης προμηθευτή από τον Ιανουάριο του 2019 στο 50% και στο 30% από τον Ιανουάριο του 2020 για τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ, αναδιάρθρωση της ΔΕΠΑ υπό τον όρο της επιτυχούς ολοκλήρωσης των συναλλαγών για τις εταιρείες παροχής αερίου (ΕΠΑ), συνέχιση του προγράμματος δημοπρασιών αερίου από τη ΔΕΠΑ, διενέργεια διαγωνισμών νέας ισχύος τον Ιούλιο για την αγορά των ΑΠΕ και ενεργοποίηση του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.

Θανάσης Κουκάκης
Πηγή : insider.gr

Δείτε επίσης

Ανέκρουσε πρύμναν η Δικαιοσύνη μετά την κατακραυγή για το Μάτι

Μετά τη θύελλα των αντιδράσεων που προκάλεσε το αιφνιδιαστικό «πάγωμα» της έρευνας για τη φονική …

Αρέσει σε %d bloggers:
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο