Σάββατο , Νοέμβριος 25 2017
Αρχική / Κοινωνία & Άνθρωπος / Πώς μαθαίνουν οι μαθητές των μικρών τάξεων του Δημοτικού;
mathites-sxoleio-mathisi

Πώς μαθαίνουν οι μαθητές των μικρών τάξεων του Δημοτικού;

Συχνά ακούμε πως στα πρώτα χρόνια στο δημοτικό, μπαίνουν «οι βάσεις» για τον κάθε μαθητή. Αυτή η πραγματικότητα δημιουργεί άγχος στους γονείς για την πρόοδο των παιδιών τους.  Άγχος που συχνά ξεφεύγει από το «δημιουργικό άγχος» και γίνεται τροχοπέδη και εμπόδιο στη γνωστική και ψυχολογική ανάπτυξη του παιδιού.

Δημιουργεί προβλήματα.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε στιγμή εμείς οι γονείς πως η επιμέρους γνώση, είναι «το δέντρο»

Ας ανακαλύψουμε μερικές απλές αλήθειες που θα βοηθήσουν τους γονείς να υποστηρίξουν αποτελεσματικά τα παιδιά τους στο ταξίδι «προς τη γνώση και την προσωπική ολοκλήρωση» που ξεκινούν.

Ερώτηση: έχουν οι μικροί μαθητές των δυο πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου μικρό σώμα, αλλά αναπτυγμένο μυαλό;
Η απάντηση φυσικά είναι όχι!  μαζί με το σώμα μεγαλώνει και το μυαλό.

mathites-sxoleio

Το παιδί μέχρι επτά ετών είναι στο στάδιο της «προ-λογικής σκέψης».
Μαθαίνει μηχανικά, καθώς η νοητική του ωρίμανση δεν του επιτρέπει να κρίνει, να επινοεί και να ανακαλύπτει. Είναι αδύνατο το παιδί σ’ αυτή την ηλικία π.χ. να βγάλει το νόημα ενός κειμένου. Αυτό απαιτεί τις ανώτερες πνευματικές λειτουργίες της αφαίρεσης (βρίσκω τα σπουδαιότερα σημεία ) και της σύνθεσης (τα συνδέω αυτά οργανικά σε μικρότερο «πυκνό» κείμενο, την περίληψη).

Υπάρχουν οι εξαιρέσεις των παιδιών που έχουν νοητική ηλικία πάνω ή κάτω από τη χρονολογική τους ηλικία;
Φυσικά και ναι σε μικρό ποσοστό, αλλά οι εξαιρέσεις είναι για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα.

Από την άλλη δεν θα πρέπει να ξεχνάμε τη βασική αρχή της παιδαγωγικής, ότι η μάθηση γίνεται ευκολότερα, καλύτερα και μονιμότερα μέσα από τη δράση και τη συνεργασία.

sxoleio

 

Πώς εφαρμόζεται σε αυτή την ηλικία η θεωρία «μάθηση μέσα από την πράξη και τη συνεργασία;»

Ας απαντηθεί με ένα παράδειγμα.

Διδασκαλία π.χ. του γράμματος Αα. Δεν μπορεί ο μαθητής της πρώτης να ανακαλύψει τη νέα γνώση. Θα μάθει μηχανικά. Βάζουμε λοιπόν το μαθητή το «α» να το αναγνωρίζει να το ζωγραφίζει, να το πλάθει με πλαστελίνη, να το τραγουδά ή και να το χορεύει ακόμα, μαζί με τους φίλους του.

Όλα τα παραπάνω μαζί και πάντα;
Η απάντηση είναι ανάλογα το μαθητή. Σε άλλον μαθητή του αρέσει να τραγουδά το «α» ,  σε άλλον να το πλάθει, σε άλλον να το χορεύει… ότι ευχαριστεί τον κάθε μαθητή.

Με ανάλογο τρόπο μαθαίνει μέσα «από δράση» και συνεργασία ο μαθητής καλύτερα και μονιμότερα την αριθμητική του ή μαθαίνει το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει.
Πόσες φορές προσπαθούμε να περιγράψουμε, να μάθουμε με λόγια στο παιδί σχήματα, μεγέθη αλλά και γεύση, ήχο, χρώμα, ακόμα και συναισθήματα!! (Αντί να τον πάμε στο κτήμα π.χ. του παππού, του περιγράφουμε τα οικόσιτα ζώα).
Του στερούμε έτσι από τα μικρά του χρόνια τη χαρά να νιώσει, να αισθανθεί, να ζήσει. Του περνάμε έτσι το λάθος μήνυμα πως η μάθηση είναι δουλειά κι όχι ομαδική ενασχόληση, χαρά, παιχνίδι , δημιουργία.

Το ζητούμενο τελικά είναι η ολοκληρωμένη προσωπικότητα, αυτό είναι «το δάσος»

Δεν πρέπει να ξεχνάμε στιγμή εμείς οι γονείς πως η επιμέρους γνώση, είναι «το δέντρο».
Το ζητούμενο τελικά είναι η ολοκληρωμένη προσωπικότητα, αυτό είναι «το δάσος».

Με σεβασμό στην προσωπικότητα, στα θέλω και στα μπορώ του μικρού ανθρώπου οφείλουμε να υποστηρίζουμε, οικογένεια και σχολείο, την ψυχοσωματική και γνωστική του ανάπτυξη.

Παντελής Πρέζας

δάσκαλος

Δείτε επίσης

Πρέπει η κοινωνία να δρα εκδικητικά ή παιδαγωγικά;

Γράφει η Μαρία Σκαμπαρδώνη Σχετικά

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό.

Κλείσιμο